A Székesfehérvári Táncsics Mihály Általános Iskola Diákönkormányzatának
Szervezeti és Működési Szabályzata
Célja:
- tartalmas iskolai diákélet kialakítása
- iskolánk tanulói az iskolavezetéssel és a nevelőtestülettel együttműködve érvényesítsék a diákjogokat és gyakorolhassák köteleségeiket
Feladata:
- a diákok jogainak védelme, érdekeik képviselete
- az iskolai hagyományok őrzése
- véleménynyilvánítás biztosítása az iskolai és diákélettel kapcsolatosan
Szervezeti felépítése:
Iskolagyűlés (közgyűlés) | diáktanács elnöke (tanuló) | diákönkormányzatot segítő tanár helyettese |
diáktanács (osztálytitkárok, az iskola tanulói) | osztályfőnökök |
A diákönkormányzat szervezetében az iskola minden tanulója autómatikusan beletartozik. A szervezethez két felnőtt, a diákönkormányzat segítő tanár és helyettese tartozik. A szervezet munkája végzésében az osztályfőnökökre is támaszkodik.
A diákönkorményzat működése:
A tanulóközösségek a tanulók érdekeinek képviseletére diákönlkormányzatot hozhatnak létre. A diákönkormányzat tevékenysége a tanulókat érintő valamennyi kérdésre kiterjed. A diákönkormányzat akkor járhat el az intézmény egészét érintő ügyekben, ha megválasztásában a tanulók több mint 50%-ának képviselete biztosítva van.
Az osztályközösségek a diákönkormányzat legkisebb egységei. Minden osztályközösség 2 fővel képviselteti magát az iskolai diákönkormányzatban. Ők alkotják a diákok legfontosabb érdekképviseleti szervezetét (DÖK).
A diákönkormányzat működési feltételei:
Az intézmény tanévenként megadott időben és helyen biztosítja a diákönkormányzat zavartalan működésének feltételeit. A DÖK az iskola helyiségeit, berendezéseit az intézmény SZMSZ és Házirend szabályai szerint térítésmentesen veheti igénybe.
A diákönkormányzat jogai:
A diákönkormányzat véleményezési és javaslattételi joggal rendelkezik az imtézmény és a tanulókkal kapcsolatos valamennyi kérdésben.
A diákönkormányzategyetértési jogot gyakorol a következőkben:
- az intézmény szervezeti és működési szabályzatának elfogadásakor és módosításakor
- a házirend módosításakor és elfogadásakor
- az iskolai ünnepélyek rendjének meghatározásában
- a tanulók jutalmazásáank és elmarasztalásának kérdésében
A diákönkormányzat döntési jogköre kiterjed:
- saját működésre
- egy tanítás nélküli munkanap programjára
- tájékoztatási rendszerének létrehozására és működtetésére
- vezetőinek megbízásásra
- a diákügyelet megszervezésében
- a tanulólk érdekképviseletében
- a DÖK szervezetén belüli megbizatások adásában, ellenőrzésésben
A diákönkormányzat és az intézmény közötti kapcsolattartás:
A diákönkormányzat munkáját a tanulók által felkért pedagógus segíti, aki
– diákönkormányzat megbízása alapján – aljárhat a DÖK képviseletében.
A diákönkormányzatot képviselő pedagógus folyamatos kapcsolatot tart az intézmény vezetőjével, képviseli a tanulók közösségét az iskola vezetőségi, a nevelőtestületi és az iskolai értekezletek vonatkozó napirendi pontjainál.
Iskolagyűlés:
Az iskolai önkormányzat legszélesebb fóruma. Összehívása évenként legalább két alkalommal történik, de rendkívüli esetben bármikor összehívható.Az iskolagyűlésen az iskola minden tagja részt vehet.
A közgyűlésen a a tanulók kérdéseket intézhetnek a diákok és az iskola vezetőihez, kérhetik gondjaik, problémáik megoldását.
Az igazgatónak 30 napon belül kell választz adnia a felvetésekre. A közgyűlések közötti időben a tanulók rendszeres tájékozatatást kapnak az osztályfőnöki órákon, a faliújság és az iskolarádió segítségével.
Az összehívás célja:
- az önkormányzati munka értékelése
- tájékoztatás a tanulói jogokról, azok érvényesüléséről
- az iskola igazgatója és diákképviselők bezsámolása az előző közgyűlés óta eltelt időszak munkájáról
Diáktanács: – ülései nyitottak
Felépítése: – elnök – és helyettese
– összehangolja és irányítja a tanács munkáját
– levezeti az üléseket
– beszámolókat készít
Tagok: az osztálytitkárok alkotják, akiket az osztályközösségek választanak meg.
– éves egyszeri feladatokat arányosan elosztva egy-egy részterületért, feladatért felelősek
A diáktanács feladatai:
- az iskolai hagyományok ápolása
- az iskolai faliújság szerkesztése
- az iskola és környezetének ápolása
- az iskolai diákügyek irányítása
A diákönkormányzatot segítő tanár és helyettesének feladatai:
felelőséggel tartoznak a diákönkormányzatban folyó munkáért (szervezés, lebonyolítás, munka segítése, ellenőrzés, koordinálás).
A SZÉKESFEHÉRVÁRI TÁNCSICS MIHÁLY ÁLTALÁNOS ISKOLA TANULÓI ETIKAI KÓDEXE
E dokumentum törvényi szabályozások és jó tanácsok gyűjteménye, melynek betartása a békés egymás mellett élés megteremtését és megtartását támogatja.
- Kötelességünknek érezzük, hogy rendszeresen tanuljunk, óráról órára való készüléssel és önképzéssel fejlesszük tudásunkat. Képességeinknek megfelelően igyekszünk a tananyagot megérteni, nem feledkezünk meg az ismeretek elsajátításáról, az anyag gyakorlásáról és az állandó ismétlés szükségességéről sem. Tudomásul vesszük, hogy a tanulás a mi érdekünk.
- Lehetőségeinktől és képességeinktől függően társainkat segítjük.
- Az iskolába pontosan érkezünk. A tanórákon felkészülten és fegyelmezetten veszünk részt.
- Nemcsak tanárainkkal, hanem iskolánk valamennyi dolgozójával a tisztelet és a megbecsülés jegyében alakítjuk kapcsolatainkat; emberi méltóságukat és jogaikat tiszteletben tartjuk. Társaink között hátrányos megkülönböztetést nem alkalmazunk, társaink egyéniségét, emberi méltóságát tiszteletben tartjuk.
- Terveink, céljaink megvalósulásáért megteszünk minden tőlünk telhetőt. Önkritikusan viszonyulunk saját munkánkhoz, azt állandóan értékeljük és ellenőrizzük. A külső ellenőrzést, értékelést nemcsak elfogadjuk, hanem további munkánkban tanácsnak illetve iránymutatásnak tekintjük. Társaink jobbító szándékú megjegyzéseit elfogadjuk.
- Véleménynyilvánítást olyan módon fogalmazzuk meg, hogy az emberi méltóságot és személyiségi jogokat ne sértsen.
- Részt veszünk tanulmányi versenyeken, sportversenyeken és nyilvános szerepléseken. Szüleinket az iskolai eseményekről pontosan, rendszeresen és objektíven tájékoztatjuk.
- A tanórán kívüli, szabadidős programokon részt veszünk.
- Közreműködünk saját környezetünk alakításában, rendben tartásában. Az iskola helyiségeit, eszközeit rendeltetésszerűen használjuk. Betartjuk a kulturált étkezés szabályait. A mosdóban ügyelünk a higiéniai szabályokra.
- Az iskola rendezvényein, az iskolai ünnepségeken, színházban és más kulturális programokon az alkalomhoz méltó öltözékben jelenünk meg, és kulturáltan viselkedünk.
- Az osztálykirándulásokon úgy viselkedünk, hogy ne hozzunk szégyent sem magunkra, sem társainkra, sem kísérőinkre
- Az iskola házirendjének minden pontját betartjuk.
Hibázhatunk, ellenben a hibák megelőzése és kijavítása etikai kötelességünk.